• Coincidint amb el 40é aniversari de l’Estatut d’autonomia del País Valencià, una delegació de l’Aliança Lliure Europea ha visitat la capital, Mariehamn
  • Nando Fuente, Vicepresident de l’Aliança Lliure Europea, i Adrià Sisternes, responsable de Política Internacional de Més-Compromís, han representat el partit valencià en aquestes jornades

L’Aliança Lliure Europea ha visitat esta setmana Mariehamn, capital de les illes Åland. Aquest arxipèlag del Bàltic compta amb més de 6500 illes. Tot i que el territori pertany oficialment a Finlàndia, les Åland gaudeixen des de 1922 d’un cert nivell d’autonomia i el 95% de la seua població és de parla sueca.

Malgrat aquest estatus, una bona part de la societat d’aquest país reclama avanços en l’autonomia i l’ampliació de competències pròpies. Acollits per Ålands Framtid, Més-Compromís ha destacat la necessitat d´aprofundir en l’autogovern d’ambdós països per a legislar des de la realitat i el coneixement de les necessitats particulars de cada territori.

A més, la trobada ha permés intercanviar visions i bones pràctiques en la gestió de polítiques d’habitatge, turisme, energia i transport. En paraules de Nando Fuente: “les illes Åland han estat capdavanteres en la protecció del dret al l’habitatge de les persones residents davant l’especulació. És una bona mostra de la importància de l’autogovern per a garantir drets fonamentals”.

Al seu torn, Adrià Sisternes ha assenyalat que les illes Åland tenen un patrimoni lingüístic i cultural reconegut oficialment i respectat pel govern finés: “a casa nostra, a alguns els molesta la diversitat lingüística. Ací, hi ha un gran consens que cal blindar-la i promoure-la”.