Compromís continua en la seua lluita per una administració transparent i contra l’ús fraudulent dels diners públics. El grup de Compromís a la Diputació d’Alacant ha denunciat davant fiscalia la maniobra impulsada pel president de la institució, Carlos Mazón, per a canviar les normes de justificació de la subvenció al grup del Partit Popular quatre anys després, decisió que podria constituir uns delictes de prevaricació i malversació.

Els valencianistes amplien així la denúncia que van presentar per falsedat documental en la justificació de les despeses del PP en la institució, entenent que la treta impulsada per Mazón vulnera la llei de subvencions i té un clar objecte de privilegiar el partit del president de la Diputació. La modificació de les normes de justificació de les subvencions als partits polítics es produeix després que tots els partits menys el PP feren un estriptis comptable de les seues despeses de diners públics com exigeix la normativa.

Els fets denunciats per Compromís es remunten al període entre 2015 i 2018, quan el PP va ingressar en els comptes del partit, un d’ells a la ciutat de Murcia, quantitats per valor de 447.000 euros que havien de servir per a activitats que tingueren relació en el treball dels diputats alacantins o estigueren vinculades a la Diputació alacantina. El PP mai va fer constar cap factura que acredités que la despesa pertanyia a activitats vinculades amb la

Diputació tal i com exigeix la normativa.

Canviar les regles d’una subvenció 4 anys després

Aquest fet ha provocat un inici d’investigacions comptables per part del fiscal del Tribunals de Comptes i altra investigació de caire penal per falsedat documental del fiscal Anticorrupció. Dies després de l’obertura de les diligències per part de la fiscalia va ser quan l’actual president de la Diputació va convocar d’urgència un plenari extraordinari pel divendres 12 de març a les 8.00h, amb la proposta per modificar els termes d’acreditació de les subvencions que el PP es va autoingressar quatre anys abans.

Aquest moviment és profundament inusual: per primera vegada la Diputació d’Alacant no exigia la devolució d’una subvenció sense justificar de manera adequada, sinó que jha canviat –quatre anys després- la manera de justificar-la. Mentre la resta de grups han estat auditats per la Intervenció de la Diputació, ara el PP externalitza el procediment en una auditora privada, a una empresa triada a dit, i a la que la institució pagarà 15.000 euros més IVA. Compromís va denunciar que es tractava d’una argúcia per defensar el Partit Popular d’un possible expedient de devolució per part dels tribunals.

El fet no acaba ací, en contra del seguiment de la rutina habitual administrativa el Partit Popular no va esperar que l’acord fóra ferm i sense deixar temps a la presentació de recurs que s’estipula va engegar l’execució del contracte. Este contracte s’ha executat sense contestar el recurs de reposició administratiu presentat pel grup Compromís, com també estableix el reglament.

“Els jutjats decidiran sobre la legalitat del procediment, però el que ja tenim clar és que canviar quatre anys després la manera de justificar una subvenció per salvar el teu partit no té cap justificació ètica i demostra que Mazón no ha canviat massa respecte el polític que va acabar imputat en la Brugal l’any 2007 pel contingut de les converses entre els caps de la trama”, ha considerat el portaveu de Compromís a la Diputació d’Alacant, Gerard Fullana.